Jaarthema: In contact met de huurder
Onze Top 10 speerpunten
1. Communicatie en participatie met onze achterban
Informeren via website, social media en nieuwsbrieven. Een digitale raadpleging. Inhoudelijke huurdersavonden met een eenvoudiger opzet in Delft, Zuidplas en twee in Zoetermeer, dichtbij de huurders. De Huurdersraad houdt contact met de bewonerscommissies om ervaringen in de samenwerking met de corporatie op te halen. Problemen en kansen van huurders die vaker voorkomen verzamelen en als algemeen signaal voor beter beleid en uitvoering bespreken met de corporatie.
2. Bouwen aan bestuur
Uitbreiden van het bestuur tot het maximum van 9 bestuursleden en een opvolger vinden voor de penningmeester (die door een boekhouder wordt ondersteund). Met een inwerkprogramma, kennisbank en heiweekend werken we aan de professionaliteit.
3. Vinden & binden van vrijwilligers
Actief werven van bestuursleden en andere vrijwilligers door inzetten op communicatie en participatie en actief promoten vrijwilligersvacatures. We investeren in onze vrijwilligers met bijvoorbeeld borrels, actief onder de aandacht brengen van bijeenkomsten en cursussen en een vrijwilligersuitje of presentje.
Wij willen van Stedelink:
4. Verduurzaming huis & buurt
We adviseren dat Stedelink huurders de weg wijst naar het zelf verduurzamen van huis & tuin en het gebruik ervan. De woningcorporatie neemt verantwoordelijkheid voor het onderhoud, onderhoudt proactief, reageert snel op meldingen en geeft prioriteit aan de gezondheid van bewoners. Ook willen we in de duurzaamheidsvisie aandacht voor verduurzaming door de corporatie van de woningen, buitenruimtes en tuinen in samenwerking met huurders.
5. Betaalbaarheid | Prijs-kwaliteitsverhouding verbeteren
De Huurdersraad wil de huren zo min mogelijk laten stijgen (omdat de prijs-kwaliteitverhouding achterloopt bij andere corporaties), zonder de andere belangen van de huurders waar de corporatie aan moet werken uit het oog te verliezen. De Huurdersraad is van mening dat ook de vrije sector huurwoningen (niet-DAEB) woningen betaalbaar moeten blijven.
De huurder wil een basiskwaliteit van de woning (aan de binnenkant) die bij het in een woning trekken en ook tijdens het er wonen (bijvoorbeeld door het doen van groot onderhoud) praktisch en aantrekkelijk blijft.
6. Het huurdersbelang voorop
We zetten in op het verankeren van het huurdersbelang en de huurderswaarden in het ondernemingsplan van Stedelink. In kwaliteitstafel-bijeenkomsten bespreken we de problemen waar veel huurders tegenaanlopen en vragen om oplossingen. Zoals bijvoorbeeld het verbeteren van de communicatie door de corporatie. We willen het huurdersbelang centraal stellen in het werk van de corporatie door daar steeds aandacht voor te vragen.
7. Beschikbaarheid: Nieuwbouw en doorstroming
De Huurdersraad adviseert graag over beleid waarin gebouwd wordt voor de doorstroming of andere maatregelen die doorstroming bevorderen. Ze adviseert passend bouwen zo uit te leggen dat het ook gaat om uitstraling, gebruikskwaliteit, locatie etc.
8. Doelgroepenbeleid en Wonen & Zorg
De Huurdersraad is een voorstander van gevarieerde wijken. Bij nieuwbouw en grootschalig onderhoud (renovatie) vraagt de Huurdersraad aan de corporatie om aandacht te besteden aan levensloopbestendig wonen en extra voorzieningen toe te voegen, zoals scootmobielstallingen.
9. Dienstverlening corporatie
Zorg voor een dienstverleningsniveau gebaseerd op (alleen nog maar) voldoendes.
pak meldingen en klachten binnen de bepaalde termijnen naar tevredenheid op;
maak de status van meldingen en klachten voor zowel individuele huurders als voor bewonerscommissies inzichtelijk; bereken servicekosten eerlijk en transparant door en kom met een verbeterd servicekostenbeleid waarop we kunnen instemmen.
10. Participatie & leefbaarheid
We zetten in op het door Stedelink vormen van meer bewonerscommissies en die beter te laten ondersteunen. Afstemming over onderhoud, servicekosten, leefbaarheid en verhuurbeleid met de bewonerscommissies zijn daarbij aandachtspunten. Bewonerscommissies kunnen zich laagdrempelig aanmelden voor cursussen bij de Woonbond.
We vragen om betere communicatie tussen de corporatie en de huurder over woonzekerheid en projecten.
Lees hier ons Jaarplan Huurdersraad Stedelink 2024.